zaterdag 16 mei 2015 - Reisverslag uit Piła, Polen van Linda - WaarBenJij.nu zaterdag 16 mei 2015 - Reisverslag uit Piła, Polen van Linda - WaarBenJij.nu

zaterdag 16 mei 2015

Door: linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

16 Mei 2015 | Polen, Piła

Eerst een aanvulling bij gisteren moeten schrijven, er bleek een deel verdwenen. Ook uit mijn geheugen dus moeten prakizeren. Over t algemeen vinden we de Polen wat stug. Het kan ook zijn dat mijn Poolse zinnetjes niet te begrijpen zijn, maar ze lachen je zelden toe. Toch kregen we van de ontbijt mevrouw spontaan een zak appels en sinaasappels mee. Vandaag weer vertrokken met mooi weer. De eerste 70 kilometer was onverwacht vlak, maar niet saai. Hadden we gisteren soms t idee in Zweden te zijn, door de eindeloze naaldbossen waarheen dan een rechte weg voert waar je tot over de top moet rijden om het vervolg te zien. Vandaag begon t anders. Wegen omkranst met knoestige loofbomen waarvan de toppen elkaar raken en zo voor een mooi gefilterd licht zorgen. Net zuidfrankrijk of de veluwe,wat je wilt. De electriciteitsdraden lopen hier bovengronds dus ideaal voor ooievaars om nesten te bouwden op de palen. We hebben t idee dat ze nog niet met kleintjes zitten. Ook verschillende keren herten gezien. Eentje stak zijn kop door de struiken en keek ons met zijn mooie glanzende ogen recht aan op een paar meter afstand. Om 3 uur waren we al in Pila en bij het eerste beste hotel waren we welkom. Tegen die tijd was t ook geheel bewolkt en een stuk kouder. We zitten in zo'n echt groot communistisch blok. Even door het stadje gelopen en overal dezelfde flatblokken. Maar ze doen hun best er iets van te maken door ze in allerlei kleuren te verven. De oorlog heeft hier behoorlijk sporen achtergelaten.

• 16 Mei 2015 - 22:13

Ingrid:

Gelukkig dat de natuur daar zo mooi is, fietsen door eindeloze naaldbossen is natuurlijk prachtig
    Triest om te lezen dat de oorlog zo zijn sporen heeft achtergelaten.
    Carmin weer helemaal bij de pinken?
    Groetjes Ingrid

• 17 Mei 2015 - 09:32

Camiel:

Als ik de kaart bekijk en de afstand zie die je nog moet fietsen dan is da, nie gepist en toch nat.
    Vandaag mooie streek gehad lijkt mij.
    Wij hebben gewandeld, te koud om te fietsen vonden wij (ouwe zekers). In het axelse bos in de put van hoe heet die ook weer, voor de eerste keer dit jaar jongen ganzen gezien. Van 2 koppels 12 jonkies. Goed geboerd.

In de oorlog is Polen compleet verwoest.
    Ook in Nederland staan best nog al wat woningen die vlak na de oorlog gebouwd zijn. Het was niet zo'n eenheidsworst als daar al kun je de jaartallen er hier ook wel op plakken.
    Per land zijn in het westen flinke verschillen, in het hele oostblok alles het zelfde blijkbaar.
    Terwijl er hier links en rechts ook al heel wat gerenoveerd of gesloopt zijn. Is er daar nog geen geld voor blijkbaar. Of ze zijn beter gebouwd.

gr C&L