donderdag, 21 mei 2015 - Reisverslag uit Kaliningrad, Rusland van Linda - WaarBenJij.nu donderdag, 21 mei 2015 - Reisverslag uit Kaliningrad, Rusland van Linda - WaarBenJij.nu

donderdag, 21 mei 2015

Door: linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

21 Mei 2015 | Rusland, Kaliningrad

Vroeg op de fiets want een zware dag voor de boeg. Robbie eerst een boterham met reuzel en kaantjes dus dat moet lukken. Blauwe lucht met schapenwolkjes, korte broek en lange mouwen. Eerst naar de Oostzee. Mooie makkelijke beklimmingen door bos, langs begraafplaats Copernicus op weeg naar de grens. Oei, ik had het stopbord genegeerd. Ik kreeg een preek in het Pools. Ja mernerr, nee meneer.hard lachen om zijn grapjes en door. Eerst een slagboom met jonge Russische douane. Hij controleerde naam en visa. Vroeg in net Engels, hoever er al gefietst hadden en hoe ver we nog moesten. Na een blik die ons voor zot verklaarde mochten we door naar de volgende slagboom. Dit was het serieuze werk van invoeren, uitdraaien en stempelen. Robbie had zijn fiets al op de controle plaats gezet dus tegen de tijd dat ik er bij kwam had hij al een hele klets gedaan met de controleurs. We mochten door. Nog 1 slagboom en we waren binnen. De rij die polen binnen wou was veel langer en stond stil. Dan nu 50 kilometer naar Kaliningrad. In het boekje werd geadviseerd de bus te nemen dus eetrst maar eens kijken. De weg was breed met goed asfalt, gewoon aan begonnen maar. Er rijden hier wel veel oude auto's en stinken dat die doen. Het landschap ziet er hetzelfde uit. Golvend, koolzaad, bossen maar ook veel onontgonnen, waarschijnlijk militair terrein. Tot we in Kaliningrad de weg verlieten zag de weg er goed uit. Maar toen....zoals we een Russische weg in gedachten hadden. Zelfs de auto's kunnen hier niet hard en als voetganger moet je stteds uitkijken, zoveel gaten, brokken noem maar op. We hadden al een hotel geboekt op de route. We kwamen er dus langs. Gelukkig. Nog geprobeerd wat van de stad te zien. Misschien hebben we niet goed gelopen maar ik hoef hier niet terug te komen. De fietsen slapen voor t eerst buiten, maar ze zijn goed uitgerust

• 21 Mei 2015 - 22:06

Ingrid:

Dobry dzien,
    Amai, heb ik net mijn Pools een beetje opgehaald, rijden jullie het land al weer uit.
    Jullie gaan wel heel erg snel. Milligrijs.
    Die gaten in de weg is inspannend rijden zeker! Heb het zelf ooit eens in Afrika gezien, is niet fijn om te rijden en al zeker niet met de fiets.
    Fietsjes buiten slapen is geen fijn idee, zijn ze net uitgerust gaan ze weer een zware nacht tegemoet.
    Do zobaczenia

• 22 Mei 2015 - 16:15

Carla:

Slecht wegdek , dat is niet fijn, goed oppassen dus dat je niet valt.

• 22 Mei 2015 - 16:30

Camiel:

Putten in de weg, vervelend kun je niet goed rondkijken. Toen ik het las dacht ik, dat is natuurlijk nog van de oorlog die heeft daar verschrikkelijk huisgehouden. Wordt te zijner tijd netjes hersteld.

Vandaag vrijdag hebben we gefietst in Vlaanderen net over de grens. Toch even aan jullie tocht moeten denken. Meer putten in de weg dan wij vandaag zul je gisteren niet gezien hebben. Misschien wel een verschil. Langs die slecht onderhouden wegen staan talloze kapitale woningen, dat zal in die Russische enclave minder zijn denk ik.
    Toch was het een mooie tocht.

gr C&L

• 22 Mei 2015 - 18:10

Rudie:

amai zeg , nu al in Rusland. jullie gaan als een speer. goed oppassen want die Russen zijn wegpiraten.