zondag, 10 mei 2015 - Reisverslag uit Köthen, Duitsland van Linda - WaarBenJij.nu zondag, 10 mei 2015 - Reisverslag uit Köthen, Duitsland van Linda - WaarBenJij.nu

zondag, 10 mei 2015

Door: linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

10 Mei 2015 | Duitsland, Köthen

Vanmorgen vertrokken met een gure wind en een warme zon. Heisse liebe om in Duitse ijstermen te blijven (=ijs met warme kersen). Nog een paar pittige klimmetjes (percentages en lengtes staan niet in het boekje vermeld) en we nemen afscheid van het mooie Harzgebied. We worden gelijk gestraft met een ferme tegenwind op een ontiegenlijk saai stuk van 15 kilometer. Ook weer overleefd hoor. Daarna verder langs riviertjes in een licht glooiend akkerlandschap. Gisteren zagen we al een elektriciteitskotje dat ons deed denken aan der DDR, ze maken er daar mooie kunstwerken van. Vandaag hadden we betonplaten en Duitse moppen. Nee geen Duitse moffen maar grote kalleseien met spleten ertussen, zo groot als.... Verzin dat zelf maar. Had je in west Duitsland nog een waarschuwingsbord voor slechte weg, hier hebben ze der hoop al opgegeven. Het ziet erg soms niet uit.maar we waren erg wel uit: zonder waarschuwing in het Oostblok. Smiddags draaide de wind naar warm en in ons voordeel. De track staat bijzonder slordig op de garmin, dus toch weer ergens fout. We hebben gelijk geprofiteerd en hem een andere route laten maken. Een hotel gevonden in kothen.

• 12 Mei 2015 - 10:31

Camiel:

Het verhaal over voormalige oostblok deed mij denken aan de zomer van 1990.
    Wij zijn toen 2 weken in Unterlos of zoiets geweest, in ieder geval op de Lunerburger heide. Gek toen namen wij nog geen fietsen mee, werd later maar mode. Het jaar te voren was de muur gevallen. Wij dachten zo ver is het niet, we gaan een dagje toeren in het Oostblok.
    Waar je over de meet ging kon je wel zien. Het was net of de klok 100 jaar terug sprong. Het zag er zo ouderwets uit. Wij zijn vlug terug gedraaid. Onze auto was niet meer zo best en ik durfde er niet aan denken dat ik daar een garage op zou moeten zoeken. Hoe is het mogelijk dat nu na 25 jaar de achterstand nog niet is weggewerkt?
    Toen wij in Unterlos zaten hebben we ook Bergen Belzen bezocht. Daar waren wij echt dagen niet goed van. Zo onwezelijk.

gr C&L