dinsdag 19 mei 2015 - Reisverslag uit Elbląg, Polen van Linda - WaarBenJij.nu dinsdag 19 mei 2015 - Reisverslag uit Elbląg, Polen van Linda - WaarBenJij.nu

dinsdag 19 mei 2015

Door: linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

19 Mei 2015 | Polen, Elbląg

Gisterenavond gingen we eten. We kregen eerst het hoofdgerecht, halverwege de salade en kort daarop de soep erbij. We waren blij dat we geen ijs hadden besteld. Misschien de gewoonte hier?
Nog wat algemene info:
Het staat hierlangs de weg vol met heiligenbeelden vooral Maria en Jezus. Dat snap ik want katholiek. Maar op een gegeven moment ook 1 van een romeinse soldaat. Momenteel zijn die beelden versierd met linten.
De kerkhoven staan vol met bloemen.
Nog steeds ijs als dessert.
Ze hebben prima taarten.
Ze dienen het eten erg heet op.
De garmin werkt weer prima. Deze track staat er ook veel nauwkeuriger op.
Gelukkig.
We doen ongeveer 100 kilometer per dag met relatief weinig fietsuren.
Vandaag bv 98 km in 5.15 uur. Das snel, met dank aan de wind.
Totaal ong. 1900 kilometer.
Robbie gaat niet klussen in polen, ik ben bang voor een paars of groen huis.

Orde van de dag:
Al gelijk goed van temperatuur.
Wat vreemde dag want begonnen langs een dijk......met knotwilgen. Hoe ver moet je fietsen om dat te zien? Op een gegeven moment toch maar eens over de dijk gekeken naar de rivier. Nieuwsgierig he. Het blijkt dat hier eeuwen geleden de Mennonieten naar toe zijn gekomen, verdreven uit onze landen. Ze hebben hier moerassen ontpolderd. Sloten en houten huizen gemaakt. Ook kleine houten molentjes in de tuinen hier. Nog wat zwart/witte koeien in de wei en het plaatje is af. Smiddags werd het benauwd, zweetweer. Maar weer op tijd in Elblag. Hier hebben we een hotel bij het station voor 2 nachten. Morgen gaan we nl. met de trein naar Gdansk. Net de kaartjes gekocht. Onze fietsen moeten ook eens rusten

• 19 Mei 2015 - 18:50

Bert:

de Romeinse soldaat stelt misschien Paulus voor, de stichter van de Rooms Katholieke kerk - hij was een Romeinse veldheer (toen nog Saulus genaamd) die van zijn paard viel en toen 'het licht' zag ...

• 19 Mei 2015 - 19:15

Tom:

Beetje vals spelen met de trei?

• 19 Mei 2015 - 21:31

Ingrid:

Amai, dat gaat snel. 1900 km. Knap werk, de wind helpt zeker wel maar je moet het wel trappen he.
    Rare volgorde van eten hebben ze daar, beetje vreemd maar ach als je een hele dag fietst smaakt alles he.
    Morgen rustdag, tsja je zou maar een vermoeide fiets hebben. Het is ze zeker aan te zien.
    Leuke dag morgen.
    Groetjes Ingrid

• 19 Mei 2015 - 22:07

Jacqueline:

Een hele belevenis. Een tocht om nooit te vergeten. En wat gaat het fietsen goed. Gelukkig de wind mee want de laatste weken een flinke bries. Ik kijk weer uit naar het verslag van morgen.

• 20 Mei 2015 - 15:33

Camiel:

Naar Gdansk is toch maar een klein stukje. Als je dan toch een stuk met de trein doet dan zou ik zeggen toch minstens een paar honderd kilometer.
    Van die Mennonieten had ik nog niet gehoord. Dankzij mevr. google weet ik dat het volgelingen zijn van Menno Simons ( toch eens vragen aan Marien of het familie is) uit Witmarum, vandaar die molentjes misschien. Volgens mevr. google waren hun belangrijkste ideen. Neem niet alles aan wat ze vanuit Rome beweren,. Hou er een eigen mening op na.
    Alles volkomen geweldloos. Er zijn geen meerdere (dat zou Willem Alexander eens moeten horen) maar ook geen mindere onder de mensen.
    Onze RK voorouders hebben ze te vuur en te zwaard vervolgd vanwege zulke gevaarlijke meningen, velen zijn vermoord. En wij maar zeggen dat ISIS niet deugt.

Gisteren hebben wij gekeken naar een uitzending van rail away. Eer reis van Singapoor naar Bangkok met de Oost Oriënt Expres een trein van 500 m lang met alle luxe en service. Was duur, maar de prijs werd niet vermeld. Dus Robby en Linda zo kan het ook.

gr C&L

• 22 Mei 2015 - 16:08

Carla :

1900 km al , wat een afstand,wel grappig idd zover van huis en toch net of je in Nederland bent , afgezien de huizen dan.